Kävin tänään syystä ja toisesta kaupungilla. Koska lähdin suoraan töistä ja lounas
tuli nautittua jo yhdentoista aikaan, jouduin turvautumaan McDonalds -nimisen
pikaruokaketjun antimiin. Tilasin yhden juustohampurilaisen, yhden McFeast
Juniorin sekä pienen kalorittoman Coca-Colan. Viereisellä kassalla naishenkilö
tilasi kaksi kappaletta jäljemmin mainittuja purilaisia. Ostosteni lisäksi sain myös
todistaa seuraavanlaista keskustelua:

Myyjä 1: (huikkaa keittiön puolelle) "Kaks junnuu!"
Myyjä 2: (näyttää hyllyssä olevaa McFeast Jr:a) "Oliks tää menos sulle?"
Myyjä 1: "Emmä tiiä mihi se on menos"
Myyjä 2: "Eli se on joku vanha?"
Myyjä 1: "No joku TOSI vanha"

Mitä sitten tapahtuu?

Neiti, jonka nimesin tässä kakkosmyyjäksi, nappasi purilaisen hyllystä ja pisti
sen tarjottimelleni ja toivotti hyvää päivänjatkoa. Hieman huvittuneena kiitin
ja menin pöytään istumaan. Päätin ottaa "junnun" ensimmäisenä käsittelyyn.
Kaikeksi yllätyksekseni se oli vielä lämmin. Ei kuuma, mutta lämmin. (Kiitos
lämpöhyllyn?)

Olen kerran aikaisemminkin todistanut vastaavan keskustelun, josta on käynyt
ilmi, että hampurilaisilla lienee jotkut aikarajat, jonka ne saavat seisoa hyllyssä
ennen myyntiä. Tämä olisi kovin ymmärrettävää, sillä olen kuullut myös säännöksistä,
jotka sääntelevät tarjoiltavan ruuan minimilämpötilan.

Asia ei minua niin häiritse, että olisin jaksanut huomauttaa myyjälle, saatikka
sitten ryhtyä suurempiin reklamaatioruljansseihin. Luotan myyjän ammatti-
taitoon.

Olen itsekin myynyt työkseni ja joskus valehdellut tai keksinyt asioita päästäni
saadakseni tuotteen myydyksi, mutten koskaan ole saattanut asiakkaan terveyttä
vaaraan. Oletan ettei sitä muutkaan tee. Olenko hullu?